De ontwikkeling.

Hauptwerk is een geavanceerde softwaresampler voor een virtueel pijporgel, genoemd naar de Duitse benaming van het hoofddeel van een pijporgel, het hoofdwerk. 
Het programma werd ontwikkeld (2004) door de wiskundige Martin Dyde, destijds eigenaar van het bedrijf Crumhorn Labs Ltd. in Birmingham. In 2008 werd het programma overgenomen door Brett Milan, eigenaar van het Amerikaanse softwarebedrijf annex opnamestudio Milan Digital Audio waarbij Martin Dyde als programmeur in dienst is getreden. In 2011 werd versie 4.0 uitgebracht. Van deze versie bestaat ook een gratis versie, welke in functionaliteit enigszins is beperk bijvoorbeeld een belletje wat met enige regelmaat werd afgespeeld. Door de jaren heen zijn er diverse upgrades geweest waardoor het programma steeds verder is doorontwikkeld tot een volwaardig systeem die het orgelspelen steeds realistischer laat klinken en eventueel naar eigen hand is te zetten. Maar de gratis versie die in versie 4.0 nog te verkrijgen was, is bij de nieuwere versies niet meer te krijgen. De huidige versie is 8 heeft wel de mogelijkheid om een 14 daags probeerversie te downloaden en deze uit te proberen met de volledige functionaliteit. 

Om Hauptwerk te kunnen gebruiken, moet er vooraf een zogenaamde sampleset worden geladen. Bij de ontwikkeling van een sampleset worden alle pijpen van een bestaand pijporgel met hoogwaardige opnameapparatuur opgenomen, verdeeld per register en klavier. De geluidsopname per pijp bestaat uit een kort geluidsfragment van 2 tot 10 seconden. Dit geluidsfragment heet een sample. Hauptwerk bootst vervolgens de levendigheid van het originele orgel na onder andere door gebruik van algoritmes. De sampleset wordt geladen in het werkgeheugen van de pc. Het benodigde werkgeheugen is afhankelijk van de grootte van de sampleset en daarbij het aantal te laden registers. In de praktijk neemt een kleine sampleset 2 tot 16 gigabyte in beslag en momenteel (2015) worden er samplesets gemaakt die 64 of zelfs 128 gigabyte in beslag nemen wat ook weer afhankelijk is van de geluidskwaliteit die je wilt gebruiken en bijvoorbeeld hoeveel kanalen in gebruik zijn. De kwaliteit van geluid is in verschillende normen te laden 8bit, 16bit, 24bit of 32bit kwaliteit waarbij de 16bit versie de cd-kwaliteit benaderd en naarmate de bit-versie hoger wordt zal dat ook de bestandsgrootte groter laten zijn die je in het geheugen wilt laden. 


#ontwikkeling

Contact